1e reisverslag - Reisverslag uit Blumenau, Brazilië van Stijn Wansink - WaarBenJij.nu 1e reisverslag - Reisverslag uit Blumenau, Brazilië van Stijn Wansink - WaarBenJij.nu

1e reisverslag

Blijf op de hoogte en volg Stijn

07 December 2014 | Brazilië, Blumenau

Olá,

Ik dacht nu ik hier al bijna 4 maanden ziten en alweer vakantie heb, laat ik toch maar een keer een verslagje schrijven over wat ik hier nu aan het doen. In 4 maanden heb ik redelijk veel gedaan natuurlijk dus ik heb dat ik het me nog een beetje herinner.

Ik woon hier in een appartament in het centrum van Blumenau. En ik heb 2 gastouders (Flavia en Werner) en een gastzusje (Isabella, 11 jaar).
Ik zal eerst maar beginnen met hoe een normale schoolweek hier is. Ik had elke week van maandag tot vrijdag school. En elke dag van 7:30 tot 12:00. Dus ik had 's middag redelijk wat vrije tijd. . Omdat de zomer hier in december, januari is is het schooljaar anders. ze hebben hier vakantie in december, januari en een beetje van februari. Ze hebben hier 3 jaar middelbare school. Ik zat dit jaar in het 2e en ga volgend jaar naar het 3e. Mijn klasgenoten zijn wel allemaal ietsje jonger, namelijk 16/17 jaar ongeveer. Ik zit hier op een privé school. Dat is wel belangrijk om te zeggen, want het verschil tussen een privé school en een openbare school is heel groot. Eigenlijk alle goeie baantjes gaan naar studenten van privé scholen. Ik denk dus ook dat het niveau van mijn school hier niet heel erg verschilt dan van die in Nederland. Een ander groot verschil is de relatie tussen leraren en studenten. Hier zijn de leraren en studenten net vrienden. Als een leraar binnenkomt is het heel normaal dat iemand hem/haar een knuffel geeft.

Ik woon dus in het centrum en daar is mijn school ook. Mijn zusje gaat naar een andere privé school in het centrum, er zijn er namelijk 4 in het centrum. Ik loop altijd met haar naar school en haal haar ook weer op. Ondanks dat ik me hier heel veilig voel, durven mijn ouders mijn zusje nog niet alleen naar school te laten gaan.

Na schooltijd hebben we altijd lunch. Dat kun je hier vergelijken met het avond eten in Nederland. Het meest standaard eten is rijst met bonen en wat groente en vlees. 's Middags heb ik niet heel veel te doen meestal. Ik rust meestal wat uit of ga zwemmen in het zwembad van ons appartement. 's Avonds op schooldagen ga ik meestal voetballen of heb ik een andere activiteit. Het voetballen gaat hier wel iets anders dan in Nederland. Ze hebben hier niet echt amateurclubs. het zijn vooral groepen vrienden die met elkaar afspreken om te voetballen. Het niveau is daardoor ook ietsje lager dan in Nederland.

In het weekend heb ik meestal wel een feestje van vrienden. Ook mijn ouders hebben meestal wel een feestje of een bbq (churrasco). Bbq's zijn hier namelijk heel erg populair. Ook voetbal ik zaterdag met de vriendengroep van mijn vader op zaterdag als ik tijd heb. Dit is ongeveer een normale week voor mij. Maar ik heb ook heel wat andere dingen gedaan.

Ongever na twee weken zijn ik en mijn familie naar het huis van oma (aangezien ze Duits is noemen ze haar ook oma) gegaan. Die woonde aan het strand. Hier in mijn regio is het heel normaal om ook een huis aan het strand te hebben aangezien het in de zomer heel warm wordt in Blumenau. De hoofdreden om daarnaartoe te gaan was dat Atletico Mineiro, de club van mijn vader en nu natuurlijk ook mijn club, in een stad dichtbij oma's huis speelde. En omdat de afstanden hier heel groot zijn is dat een geweldige kans om ze te zien spelen. Het was opzich een leuke wedstrijd, maar het was wel jammer dat Ronaldinho net 2 weken ervoor was vertrokken bij Atletico Mineiro.

Een week later zijn we naar de Foz do Iguaçu geweest. Dat is een plaats valk bij de grens met Argentinië en Paraguay en heeft heel grote watervallen. Deze watervallen zijn de de op één na grootste van de wereld en behoren tot de 7 wereldwonderen. We zijn ook nog even de grens over geweest natuurlijk. Eerst waren we 1 avondje naar Argentinië geweest. De familie heeft meteen heel veel olijfolie (zijn ze hier helemaal gek van) en wijn gekocht. Want het is voor Brazilianen heel goedkoop in Argentinië. Argentinië is een stuk armer dan Brazilië en dat kun je vooral goed zien in de grensplaatsen. De volgende dag gingen we een dagje shoppen in Paraguay, want dat is nog goedkoper dan Argentinië. Ook daar zijn ze heel arm. Mijn ouders zeggen dat het 1 van de armste landen is van Zuid-Amerika. Toen we dichtbij de de grenspost kwamen werd dat al wel duidelijk. Er waren heel veel mensen die parkeergarages aanboden of andere dingen. Ik vond het daar al best chaotisch maar dat was natuurlijk bij toen we aankwamen. Op straat buiten de grote winkelcentrums werd van alles verkocht in hele kleine smalle straatjes. Er liep bijvoorbeeld gewoon iemand met tasers over straat. Het was wel leuk om een keer gezien te hebben, maar ik was wel weer blij om terug te zijn in het "rustige" Brazilië.

Daarna was het oktober. Ik woon in een Duitse kolonie en dus had ik oktoberfest. Dit duurde iets van 3 weken, dus ik ben iets van 8 avonden geweest. Een aantal keer met familie of vrienden en 1 keer met afs. Het grappige is wel dat de meesten geen Duits verstaan en dat ze dus ook tussendoor Nederlandse nummers draaiden.

Dit is mijn reisverslag. Ik weet dat het een beetje laat is. Ik ga denk ik nog wel proberen om zo eens in de 2,3 maanden een verslag te schrijven. Ik wel alvast vertellen wat ik zo ongeveer ga doen de komende tijd. Ik heb nu namelijk dus vakantie tot ergens in februari. Ik ga over ongeveer 2 weken naar São paolo naar de familie van Flavia. Haar zus krijgt namelijk een baby, dus een goede mogelijkheid om naar São Paolo te gaan. Daarna keren we vlak voor kerst terug in Blumenau. Aangezien ze hier geen sinterklaas hebben en eigenlijk iedereen wel in een soort van god gelooft is dit heel belangrijk hier. Daarna gaan wij, en de rest van Blumenau, naar het strand voor nieuwjaar en ongeveer de rest van de vakantie. Ik ga ook nog een mini-uitwisseling doen naar het noordoosten. Ik ga naar de stad João Pessoa voor 2 weken. Ik heb daar erg veel zin in. Aangezien Brazilië heel groot is, kun je het ongeveer een ander land noemen. Dus zie er naar uit om ook dat deel van Brazilië te zien. En daarna gaan ga ik direct door naar Rio de Janeiro. Daar heb ik natuurlijk ook veel zin in.

Mijn school heeft ook een facebook pagina met heel veel foto's: colégio energia blumenau

Mijn familie en ik gaan ook naar een soort country club. Daar zijn er hier heel veel van. Het clubs waar je van alles kunt doen zoals: voetballen, tennissen, zwemmen en ze hebben een sportschool en een aantal plekken waar je feesten kunt geven. Ik heb er ook een aantal gehad daar.

http://www.clubebelavista.com.br/
onder espaços kun je foto's zien van de plekken daar.




  • 07 December 2014 - 19:19

    Papa:

    Hey Stijn super, een verslag.

  • 07 December 2014 - 22:22

    Rosa:

    He stijn,

    leuk om te lezen hoe je het hebt!
    Hier is de sinterklaas net gevierd en op naar kerst. Veel plezier nog daar!
    xx rosa

  • 08 December 2014 - 11:26

    Els:

    Hee Stijn,
    Wat leuk dat je een verslag hebt geschreven. Het duurde even, maar dan is het ook wat! Grappig, ik dacht altijd dat je zusje ouder was; 14 ofzo. Zo lees ik nog eens wat.
    Wat zijn 'tasers'?
    Nog een week en dan ga je al naar Sao Paulo...wauw echt geweldig wat jij allemaal meemaakt! En fijn dat je het met ons deelt!
    Fijne week en liefs van mamma

  • 08 December 2014 - 19:05

    Esther:

    Hoi Stijn,
    Mooi verslag. Zo te lezen heb je het prima naar je zin!
    Groeten van Esther

  • 09 December 2014 - 16:24

    Marjoleine Moeder Van Jeroen:

    Hoi,
    Wat vind ik het leuk ook iets van jou leven te lezen. Ik hoorde natuurlijk van je moeder wel wat maar nou zie ik ook foto's en lees ik je verhaal!
    Erg leuk en fijn dat je net als jeroen zoveel plezier hebt!
    Marjoleine
    Ps weet je dat je nu al 140 lezers hebt...

  • 09 December 2014 - 16:31

    Jessica Hack:

    Hoi Stijn,

    Leuk verhaal heb je geschreven, fijne vakantie!

    Jessica

  • 09 December 2014 - 16:41

    Opa En Oma:

    Hallo Stijn,

    Mama tipte ons, dat je een blog had,"dus"zijn we deze direct gaan bekijken. Erg leuk om zo wat van jouw ervaringen te lezen!
    Groetjes en nog een heel fijne tijd daar,
    Opa en oma.

  • 09 December 2014 - 18:45

    Marike:

    Hoi Stijn,

    Ik heb met veel plezier je verslag gelezen.
    Kun je het Portugees nu al een beetje verstaan? Spreken?
    Dat je ook nog op mini uitwisseling gaat! Kom je daar ook weer in een gezin? Is dat familie van je gastouders of is dat via de AFS?
    Je paspoort wordt er een om nooit meer weg te doen met stempels uit Brazilië, Argentinië en Paraguay.
    Geniet ervan!

    Groetjes van Kees, Tim en Anna
    Hier alles OK

  • 09 December 2014 - 19:31

    Hetty:

    Hallo Stijn

    Wat leuk om te lezen Stijn, heel veel plezier en geniet er van.

    Hetty Wittenberg

  • 14 December 2014 - 12:45

    Atty, Lieke, Agnes En Dinant:

    Hoi Stijn
    Goed leven daar als we het zo lezen en dan moet de vakantie nog komen.
    Slim bekeken. Geniet lekker van de vrije tijd en alle nieuwe ervaringen.

    Wij gaan we pannenkoeken eten en alle andere gezellige tradities herhalen. Vinden wij ook geen straf hoor!

    Groeten van Atty, Lieke, Agnes en Dinant

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Brazilië, Blumenau

Stijn

Actief sinds 25 Aug. 2014
Verslag gelezen: 801
Totaal aantal bezoekers 4907

Voorgaande reizen:

07 Augustus 2014 - 26 Juni 2015

Exchange year Brasil

Landen bezocht: