Ferias - Reisverslag uit Blumenau, Brazilië van Stijn Wansink - WaarBenJij.nu Ferias - Reisverslag uit Blumenau, Brazilië van Stijn Wansink - WaarBenJij.nu

Ferias

Blijf op de hoogte en volg Stijn

17 Februari 2015 | Brazilië, Blumenau

Bom dia pessoal,

Het is alweer ongeveer 2 maanden geleden dat ik een reisverslag heb geschreven. De laatste tijd is veel gebeurd, dus het is wel weer tijd voor een nieuwe.

De laatste 2 maanden heb ik vakantie gehad. In het begin bem ik naar Sâo Paulo gegaan. We gingen daar naartoe om kerst te vieren met de familie van Flávia. Ook had de zus van Flávia (Carolina) een baby gekregen vlak voor kerst. Ze was rond die tijd ook uitgerekend dus we kwamen een uur na de geboorte aan in Sâo Paulo. Ze heet Tarsila en is geboren op 18-12-2015. Ik heb dus de eerste dagen veel doorgebracht in het ziekenhuis. Dat was niet zo erg want we hadden een prachtig uitzicht over de stad. Flávia heeft nog een zus (Valeria) en 2 ouders. Haar ouders zijn van Portugese en Italiaanse afkomst. En Carolina is getrouwd met Leandro en zij hebben nog een dochter Anitta(7 jaar).

We verbleven ongeveer 10 dagen in São Paulo. In het begin verbeleven we in het huis van Carolina. Omdat zij in het ziekenhuis moest blijven en Leandro bij haar bleef. En Anitta kon natuurlijk niet alleen thuis blijven. Zij hadden em vrij luxe appartement in het centrum van Sâo Paulo. Toen Carol weer naar huis mocht verbleven we in het huis van Flávia´s ouders. Zij woonden in een appartement in São Caetano. Dat is een stad die tegen São Paulo aanligt.

Ik heb niet veel toeristische gedaan. São Paulo is ook meer een stad om te werken. Ik ben wel een dag op een stadiontour geweest. We hebben dus ook kerst gevierd. Dat gaat hier een beetje anders. Op de 25e hebben ze kerstnacht, maar op de 26e doen ze eigenlijk niets. Ook zijn er meer cadeautjes omdat ze geen sinterklaas hebben. We hadden op de 25e een lunch in het huis van Carol. Omdat zij nog heel moe was van de bevalling kon ze nog niet aanwezig zijn op kerstnacht. Op kerstnacht hadden we een diner met de rest van de familie. Ze eten hier altijd chester(kip). Toen het 12 uur werd hadden we veel vuurwerk. Vanuit nos appartement konden we Sâo Paulo ook zien. Dus dat vuurwerk heb ik ook gezien.

Na Sâo Paulo gingen we naar het strand. Daar zouden we nog ongeveer 2 weken doorbrengen in het huis van Werners moeder. Zij woont in Itapema en de familie verblijft hier elke zomer een tijdje. Met nieuwjaar zijn we naar wat vrienden van de familie gegaan. Die hadden een appartement in de buurstad Balneario Camboriu. Dat is een stad met ongeveer 100,000 inwoners. Maar in de zomer zijn er ongeveer een miljoen mensen. Daar was een hele grote vuurwerk show. De dag daarna zijn we terug gegaan om de rest van de tijd te luieren op het strand.

Na die tijd heb ik een mini-uitwisseling gedaan. Ik verbleef 2 weken in het noord-oosten bij een andere familie. Het noord-oosten is vrijwel een ander land, dus dat leek me wel leuk om mee te maken. Ik verbleef in João Pessoa bij een gezin met een moeder van Japanse afkomst em een zus van 19 jaar oud. Ik heb daar veel barren en stranden bezocht. Ik ben ook naar de buurtsteden Recife en Natal geweest. In Natal heb ik Maarten ontmoet. Ik ken hem van de Afs in Nederland. Ik ben de dag daarna met mijn gastzus en een paar vrienden naar Pipa gegaan. Dat is een heel toeristisch strandplaatsje. En dat is ook wel te begrijpen want het is echt een paradijs. Ze hebben daar hele mooie stranden. Ik heb ook nog een boottour gedaan en dolfijnen en een reuzeschildpad gezien.

Daarna ben ik direct doorgegaan naar Rio de Janeiro. Daar zou ik mijn familie weer ontmoeten op het vliegveld. We bleven 6 dagen in Rio de Janeiro. Rio is eigenlijk wel een perfecte stad voor toerisme. Ik heb er dus ook heel veel gezien. Ik heb natuurlijk het standbeeld van Jesus gezien, de suikerbroodberg en de stranden. Ik ben ook naar een wedstrijd van Flamengo in het Marcana geweest. Het was voor het staatskampioenschap tegen een Klein team. Het was dus niet helemaal vol, maar het was nog steeds geweldig. Ik heb ook een dag rondgebracht in het historisch centrum doorgebracht. En voor de meisjes zijn we ook nog naar een beroemde shoppingmall geweest. Ik ben naar veel grote steden geweest (Parijs, Londen enz), maar voor mij was Rio toch met afstand het mooist. Het is ook heel veilig daar en de mensen zijn ook heel aardig.

Afgelopen weekend en deze dagen is er carnaval In Brasil. Alleen helaas woon ik in de enigste plaats van Brasil zonder carnaval. Het is hier ook redelijk saai nu omdat iedereen naar het strand toe gaat. Gelukkig ben ik in Rio wel naar een rehearsel van de carnaval geweest. En dat was echt geweldig. Ik zit nu ook weer in de laatste dagen van de vakantie. Ik begin donderdag weer. Ik ga dan naar het examenjaar. Er zullen wel wat dingen veranderen. Mijn school is namelijk heel beroemd om het examenjaar, dus er komen heel veel nieuwe mensen bij mij op school. Het gaat nu in ieder geval wel wat interessanter voor mij zijn omdat ik nu vrijwel alles begrijp in het Portugees.

Ik weet nog niet wanneer ik weer een reisverslag ga schrijven.

Então até depois.

P.S. Er staan al heel veel foto´s op Facebook. Ik ga er hierna ook nog wat toevoegen aan dit reisverslag. Dus als je nog geen foto´s hierbij ziet staan, die komen dus later.




  • 17 Februari 2015 - 18:43

    Ome Gerrit:

    E as meninas ?

  • 17 Februari 2015 - 18:46

    Els:

    Hee Stijn,
    Heel leuk om jou verslag te lezen. Je hebt echt veel van Brazilië gezien nu. Bijzonder om dit allemaal mee te maken!
    Wat goed dat je nu al zoveel verstaat van het Portugees, voor mij is het nog steeds abacadabra.
    Veel succes overmorgen als je weer naar school gaat, zal wel even wennen zijn na zo'n lange vakantie!
    Liefs van mamma.

  • 17 Februari 2015 - 19:09

    Rosa:

    Weer en top verhaal Stijn! Leuk hoor!
    Geniet er nog maar lekker van!
    Xx

  • 24 Februari 2015 - 16:44

    Opa En Oma:

    Hallo Stijn,

    Erg leuk om weer eens een verslag te lezen van "onze-man-in-Brazilië!" Geeft een heel aardige indruk hoe het daar met jou en je familie gaat. Zo te lezen: prima.
    Ja, en dan nu weer overschakelen naar het "gewone" schoolleven, etc. Maar dat moet nu voor jou geen probleem meer zijn: je doet daar in Brazilië , volgens ons, niet anders, toch?

    Hartelijke groet - óók aan je familie daar!- van
    Opa en oma.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Brazilië, Blumenau

Stijn

Actief sinds 25 Aug. 2014
Verslag gelezen: 356
Totaal aantal bezoekers 4896

Voorgaande reizen:

07 Augustus 2014 - 26 Juni 2015

Exchange year Brasil

Landen bezocht: